Victorioși la capătul tuturor celor 12 probe speciale ale ediției cu numărul 13 în etapa moldavă, Simone Tempestini și Sergiu Itu (Škoda Fabia Rally2 evo) au repetat performanța sezonului precedent, trecându-și în cont a 3-a victorie băcăuană ca echipaj

Clujenii și-au început cu dreptul a treia prezență comună pe specialele din Bacău, confirmându-și poziția de favoriți la un nou titlu național – prin victoria probei “Runcu” – în lungime de 9,71 km. A fost doar primul pas către un raliu excepțional pentru cei doi, obținând rând pe rând și victoria următoarelor două probe: “Zemeș” cu 14,13 km și “Moinești” cu 8,00 km. Prima buclă a zilei de vineri s-a încheiat cu regruparea din fața Primăriei Municipiului Moinești, respectiv service-ul de 30′ de la Piața Centrală Lucăcești. Echipajele aveau să revină pe aceleași probe speciale, unde aceeași Simone și Sergiu și-au îmbunătățit timpii – rămânând invincibili la finalul primei zile – urmați de perechile Barbu-Kvick și Gîrtofan-Vraja.

Ziua secundă de concurs a programat alte 6 probe speciale: 5 pe macadam și o probă spectacol pe asfaltul de la Circuitul Speed Park. Principalul echipaj al celor de la Napoca Rally Academy (n.r. S. Tempestini și S. Itu) a continuat să domine raliul moldav, trecându-și în cont și victoria probelor de sâmbătă pentru cea mea reușită etapă de până acum, din acest sezon. Poziția secundă i-a revenit sibianului Sebastian Barbu (Škoda Fabia Rally2) secondat de daneza Jeannette Kvick Andersson, în timp ce ultima treaptă a podiumului absolut a fost ocupată de harghitenii Adi Teslovan cu Vajk-Imre Cseh (Ford Fiesta Rally2), cei doi urcând pe această poziție după o ușoară ieșire în decor a brașovenilor Gîrtofan cu Vraja chiar pe prima specială a zilei de sâmbătă – “Trebeș”.

Frații Norbert și Francesca Maior (Peugeot 208 Rally4) au dominat competiția automobilelor cu tracțiune pe puntea față în prima parte a zilei de vineri, însă au fost nevoiți să se declare “învinși” de cele două pene de cauciuc încasate pe penultima probă a primei zile de concurs – “Zemeș” 2. De probleme s-au lovit și Cristi Sugár cu Vlad Colceriu (Peugeot 208 R2) – aceștia pierzând peste 17 minute pe a doua probă a primei zile din cauza unei conducte de alimentare. Astfel, șefia clasamentului a fost preluată de localnicul Sebastian Scîrlet cu Sebastian Itu (Renault Clio Rally5) în dreapta sa, cei doi pierzând însă prima poziția – la o diferență de doar 2,7 secunde – în favoarea lui Dănuț și Lucian Budai. Brașovenii Maior ai revenit în forță în a doua zi, câștigând toate cele 6 probe speciale – obținând inclusiv un loc 3 pe Power Stage – însă insuficient pentru a recupera pentru un loc pe podiumul categoriei a cărei lideri sunt după 5 etape. După cum era firesc, specialele de viteză din ziua secundă au reprezentat un avantaj pentru mașinile de clasă RC4, motiv pentru care Dănuț și Lucian Budai (Citroën DS3 R3T Max) și-au trecut în cont prima victorie a acestei categorii, urmați pe podium de juniorul Jean Tatu secondat de Gabriel Lazăr (Peugeout 208 Rally4), în timp ce același Scîrlet a urcat – în premieră – pe podiumul categoriei FWD.

Deși mașina încă se resimțea după problemele de la Sibiu și “renașterea” cu două zile înainte de Raliul Moldovei Bacău, piteștenii Vali Porcișteanu cu Dan Dobre (Mitsubishi Lancer Evo IX) au dominat lupta modelelor din grupa N – câștigând 10 din 12 probe speciale. Astfel, cei doi și-au trecut în palmares a doua victorie din acest sezon, fiind urmați pe podium de Bogdan Talașman și Laurențiu Mandu (Mitsubishi Lancer Evo X), respectiv Claudiu Erhan cu Nicolae Ion (Mitsubishi Lancer Evo IX) – în această ordine.

Aceeași Dănuț cu Lucian Budai au cucerit și victoria clasei RC4, fiind urmați tot de Jean Tatu Jr și Gabriel Lazăr. Efortul de recuperare al reprezentanților României în Campionatul European de Raliuri pentru Juniori (n.r. Maior-Maior) a fost însă răsplătit cu un loc trei la clasă, astfel că cei doi frați rămân lideri și în continuare favoriți la al treilea titlu de campioni. Ritmul foarte bun al lui Sebastian Scîrlet – revenit în formula cu Sebastian Itu – i-a fost răsplătit cu a cincea victorie – din tot atâtea etape – la clasa RC5, cei doi obținând 9 victorii de probă din totalul de 12. Poziția secundă le-a revenit lui Artur Luca și Alexandru Simon (Renault Clio Rally5) – aceștia bifând astfel primul podium din acest sezon – fiind avantajați și de o greșeală din partea ocupanților ultimei trepte a podiumului la RC5 – Samuil Mircea și Călin Maier (Renault Clio Rally5) greșind pe Power Stage, pierzând astfel nu doar 7 minute ci și locul secund.

Evitând greșelile, penele de cauciuc și mai ales – concentrat pe creșterea sa ca pilot – Silvan Cimpoeșu (Suzuki Swift Sport) a bifat prima victorie la RC5N, la a doua etapă cu brașoveanul Sorin Colceriu. Cei doi au fost urmați pe podium de Dănuț Călugăru cu Aurelian Măluțan (Dacia Logan), însă al doilea cel mai rapid echipaj al acestei clase a fost format din localnicii Lucian Țugulea cu Radu Gurămultă (Suzuki Swift Sport) – aceștia din urmă punctând însă doar în clasamentul campionatului de macadam.

Singuri la NAT11, Octav și Tiberiu Lunguleac au încheiat cu bine prima lor etapă de macadam cu modelul Subaru Impreza STi, clasându-se pe 13 în clasamentul OPEN al etapei moldave. După abandonul harghitenilor Attila Jakab cu Levente Mag (Mini Cooper S Turbo) pe prima specială de vineri, rivalilor lor – Dan Albuț și Ruxandra-Maria Mârza-Lechințan (Suzuki Swift Sport) – li s-a deschis calea spre a doua victorie din acest sezon. Aceștia din urmă și-au menținut poziția de lideri și pe probele din a doua zi, ieșind învingători în fața perechii Jakab-Mag, reveniți la start sub regula Super Rally.

Sezonul continuă foarte bine pentru perechea Antal Bíró și Tamás Sprencz (Can-Am Maverick) – după cei doi au obținut victoria clasei SSV și în Raliul Moldovei Bacău. Pe poziția secundă a aceleiași clase au venit Adrian Baciu cu Ciprian Solomon, cu un alt model Can-Am dar de generație mai nouă.

Deși au abandonat în prima zi – pe prima probă – debutanții Reis Suliman și Rareș Badea au urcat pe prima poziție în clasamentul dedicat lor, fiind urmați de Dănuț Călugăru și Aurelian Măluțan – reveniți la start asemenea învingătorilor, după un abandon pe etapa de legătură a primei zile. Așa cum precizam și anterior, probele de sâmbătă au reprezentat un avantaj pentru mașinile mai potente, motiv pentru care Jean Tatu Jr și Gabriel Lazăr și-au surclasat adversarii în victoria la Juniori. Sebastian Scîrlet și Sebastian Itu au avut un ritm foarte bun, însă dezavantajați doar de puterea mașinii, au încheiat pe poziția secundă la sub un minut în spatele câștigătorilor, respectiv la aproape 7 minute în fața ocupanților ultimei trepte a podiumului – Artur Luca și Alexandru Simon.

Macadamul pare să fie pe placul timișorenilor Emanuel cu Denisa Resiga (Ford Fiesta ST150), cei doi obținând a doua victorie de etapă din acest sezon. Cu 11 victorii de probă din totalul de 12 desfășurate, bănățenii i-au surclasat pe Florian Nițurad cu Mihai Popa (BMW Seria 1), aceștia din urmă ținându-i la distanță pe clujenii Adrian cu Angela Tehei (Renault Clio) – cei ce au completat podiumul Trofeului Rally Start. Aceștia din urmă s-au impus însă la clasa A1, fiind urmați de câștigătorii ierarhiei TRS Junior – Alexandra Teslovan cu Vlad Terzi (Renault Twingo RS R1) – respectiv Cristian Barbu cu Florin Vasiliu (Ford Fiesta ST), la primul lor start din 2023. Podiumul clasamentului general al Trofeului Rally Start s-a menținut identic și la clasa A2, cu excepția locului 3 – obținut de Radu Simota cu Atanasia Apalaghiei (Dacia Logan).

Victoria la echipe le-a revenit celor de la Omega Rally Team, urmați de Napoca Rally Academy și CB Rally Vest – în ordinea enumerării. 

Raliul Moldovei – Bacău 2023 este un eveniment organizat de Team Adi Răspopa care s-a desfășurat în perioada 3-5 August, fiind a cincea etapă a Campionatului Național de Raliuri „Betano”.

Acțiune cofinanțată de Consiliul Județean Bacău

Partener de mobilitate: Auto-Moto Invest Bacău – Centru Škoda

Parteneri: Panimon, Primăria Municipiului Moinești, Primăria Municipiului Bacău, Soma, Hotel Dumbrava, Speed Park Bacău, Gironap Prod

Parteneri media: Prima Sport, Autorally.ro

Eveniment organizat sub egida FRAS

Fotografii realizate de RallyPhoto Hunters